Wednesday 7 September 2011

Bogel je depan die~

Entah mengapa hari ni rasa rajin pulak nak update blog. Maybe dah datang semangat kot. Fuh aku baru lepas habis exam MOM tadi. Pasal exam tadi kan kesimpulannya aku happy la jugak sebab aku dapat jawab dengan tenang dan lancar. Walau aku tak buat banyak sangat latihan tapi aku rase berbaloi jugak aku just tengok-tengok lecture note macam tu je. Cuma macam biasa akan ada satu soalan selit sikit x leh jawab. Biar lah xde rezeki nak wat camne. Lagipun memang aku tak study chapter tu. Orang tua kate tak elok mengungkit.

                Dalam petang-petang camni teringat plak citer Hantu Bonceng. Citer ni aku tengok time raya kedua hari tu kat panggung. Sebenarnya aku tak tahu menahu pun pasal citer ni keluar bila. Time aku balik raye ari tu sepupu aku lah citer. Die kate cite ni citer lawak. Pastu ajk aku beli tiket sekali. Kitaorang pun pergi lah. Dan aku rasa bertuah lah jugak pasal aku dengar time raya kedua hari tu semua tiket habis. Bapak sedare aku pulak nasib baik dapat satu. Itu pun petang. Aku dengan sepupu aku tengok time malam.

              Boleh dikatakan cerita ni memang menaikkan mood aku la nak-nak lepas letih pergi beraya. Masuk-masuk je dah gelak dah. Paling tak boleh bla Zizan la. Tapi selain Zizan ada kawan dia jugak name die Kunyit  (Taiyuddin Bakar pelakon baru kot). Dia ni kira wing man Zizan la. Ok la cerita ni sebenarnya mengisahkan kehidupan mat rempit bernama Amran (Zizan). Time mula-mula tu lepas dia menang race macam biasa la dapat habuan. Habuan dia pulak seorang budak pompuan kampung yang datang ke bandar name die Maya (Juliana Evans). Malangnya tak sempat Zizan nak 'rasa' diorang kene langgar dengan lori. Tapi yang mati Maya je. Dan sejak hari tu lah Zizan kene kacau dengan si Maya. Tu lah asal nama Hantu Bonceng sebab budak pompuan tu mati time bonceng Zizan.

             Adengan time Zizan kena kacau dek hantu tu memang kelakar la. Bergegar panggung orang gelak. Nak-nak time Zizan bogel (off course la x tunjuk tooottt) sebab ingat nasihat nenek dia suruh bogel time jumpe hantu. Hahahaha kelakar kot. Nak-nak tengok muka Zizan time tu. Lama-kelamaan akhirnya gangguan tu hilang sebab Zizan insaf lepas jumpa Ustaz (lakonan Cat Farish). Hahaha Cat Farish jadi ustaz boleh bayang tak. Zizan ambik keputusan untuk tolong cari waris untuk Maya bagi urusan pengebumian. Sebenarnya mayat Maya tu tersimpan je kat rumah mayat tak de orang nak tuntut. Tu sebab die kacau Zizan.
                                                           time zizan bogel, muka tak leh blah

Lepas je jumpa kembar Maya, Ayu (pun Juliana Evans gak dah name pun kembar) semua jadi normal. Zizan janji nak tolong Ayu cari kerja kat KL. Dipendekkan cerita Zizan dah mula jatuh hati pada Ayu dan mula start lupakan kekasih die (Jue Aziz). Jue Aziz ni plak pelik la sebab ape si Zizan ni dah nampak cam lain je. Die pun siasat sekali die dapat tahu Zizan kene kangkang la ooops i mean kene sihir dengan nasi kangkang buatan Ayu. Jue pun ape lagi bawa Zizan jumpe Ustaz nak buang sihir tu. Jue pun dapat tahu yang Ayu ni rupanya penyebab kematian kembar die. Sekali adik lipat kakak daa. Si Ayu ni plak buat nasi kangkang sebab abang si Jue ni tak suka Zizan kapel dengan Jue. Ending die berlatar tempat di hospital. Last-last abang Jue dengan Zizan masuk hospital sebab dua-dua jatuh motor. Diorang jatuh sebab nampak si Maya lagi. Maya waktu ni dah cantik dah muka tak macam hantu dah. Kira macam nak tunjuk kat Zizan la yang die dah lupakan peristiwa kene langgar tu.

           Kesimpulannya citer ni memang best brooo. Arahan Ahmad Idham lakonan Zizan,Juliana Evans,Cat Farish, Jue Aziz memang terbaik la. Nak-nak si Cat Farish jadi ustaz nak tergelak je aku tengok. Mungkin kita perlukan Ustaz sebegini untuk mentarbiyahkan golongan remaja.

dari kiri Kunyit, Maya/Ayu, Amran


2 comments: