Wednesday 7 September 2011

MOM

Salam sejahtera kepada semua manusia tidak kira di mana anda berada. Syukur kerana kita masih lagi diberi kesempatan untuk meneruskan kehidupan di alam yang indah ini. Hari ini merupakan hari kedua aku menjalani peperiksaan akhir semester ( Final Exam la standard orang panggil). Semalam peperiksaan berjalan dengan lancar dengan Fluid Mechanics 2 sebagai muqadimah nye. Alhamdulillah aku rasa tak tertekan sangat jawab. Tidak macam semester lepas buka-buka soalan je dah gelabah. Antara persoalan yang selalu timbul dalam hati waktu final-final yang lepas ialah 'lecturer pernah ajar ke', ' eh ni soalan bab mana', dan sama jenis dengan nya lah. Tapi semalam aku dapat jawab dengan tenang sahaja. Semua soalan aku tahu dari bab mana dan tahu apa konsep nak kena pakai. Tapi ada jugak lah satu atau dua yang terpeleot sikit. Mungkin tak berapa faham lagi kot. Hehe

           Bebalik pada tajuk. Hari ini merupakan hari kedua aku menjalani final exam. Dan subjek pada hari ini ialah mechanics of machine. Mechanics of Machine ni macam core course jugak la untuk bebudak mekanikal cam aku ni. Ia menerangkan bagaimana mekanisma yang selalu kita jumpa dalam hidup kita contoh gear berfungsi. Yang jelas subjek ni merupakan subjek konsep dan praktik. Faham konsep InsyaAllah dapat la praktik.

             Antara konsep penting ialah mekanisma. Mekanisma ialah satu bentuk hantaran atau dipanggil driving untuk mencapai sesuatu objektif. Contoh macam motorsikal. Objektifnya ialah nak suruh motor tu bergerak. Dalam mencapai pergerakan tersebut bermacam-macam mekanisma terlibat mulai dari internal combustion nye lah sehingga tayar bergerak. Inilah konsep mudah tapi penting dalam MOM.

           Selain itu juga kami didedahkan dengan konsep pemidahan. Contoh begini dalam satu mekanisma ada crank dan ada slider. Crank inilah yang akan berputar untuk slider bergerak. Kami diajar bagaimana apabila crank tersebut berputar dalam certain degree maka berapa jauhkah slider itu akan bergerak. Biasanya kiteorang akan buat guna cara graphical sebab lebih mudah.Tapi kelemahan untuk cara tersebut ialah ketepatan. Maksudnya akan ada range. Berbeza dengan teknik analytical yang memerlukan pengiraan. Teknik ini agak susah tapi yang pasti kadar ketepatannya lebih tinggi. Anyway kiteorang kene mahir untuk setiap teknik tersebut.

           Sebenarnya banyak lagi konsep yang ada contoh macam velocity analysis, acceleration analysis, crank rocker design dan sebagainya. Dan boleh tahan jugak lah konsep-konsep tersebut. Apa pun diharapkan agar petang ni aku diberi ketenangan untuk menjawab soalan tersebut.

          Apa-apa pun tahniah juga kepada Argentina kerana menang dengan Nigeria 3-1. Gol-gol hasil sumbangan Higuain, Di Maria dan gol sendiri ELderson. Nigeria pula discore oleh Obasi. Ini merupakan kemenangan kedua Argentina di bawah bimbingan Alejandro Sabella. Argentina ni dah macam Chelsea plak asyik tukar-tukar jurulatih. Serius sampai sekarang aku rasa Argentina perlukan seorang jurulatih yang dinamik dan kreatif sebab ramai giler pemain best diorang. Dan paling penting ialah a good passer untuk Lionel Messi dan juga rakan serangan yang lain. Pasal ape Argentina ni diorang boleh buat terbaik lagi dari apa diorang buat sekarang.

                                Jurulatih baru Argentina Alenjandro Sabella, ada 4 caps untuk Argentina.

No comments:

Post a Comment